Khayalanku ~
6:23:00 PM | Author: Nik Muhammad Amin
Tengah-tengah khusyuk study, tiba-tiba fikiran aku menangkap satu peristiwa manis. Masih segar bugar lagi peristiwa tu. Peristiwa ni berlaku semasa aku di bangku sekolah menengah Agama Melor..." Baik, awok semua kalu nok dapat pasangan hidup yang beriman kena selalu doa pada Allah deh. Minta dijodohkan dengan seseorang yang beriman. jangan nanti nok kahwin baru nok berdoa. Tok keno gitu. Kito kena doa awal-awal lagi. Sejak loni laa keno berdoa.", bebel ustaz Ahmad yang mengajar kami subjek Pendidikan AlQuran dan Sunnah. Baik sungguh ustaz ni. Selalu jer suka senyum. Riak senyumnya masih dapat aku ukirkan dalam ruang sempit benakku ini.

"Ustaz, awal lagi laa kalau kito nok pikir tentang perkahwinan ni. Sekarang kami baru 17 Tahun. Kami nok pikir tentang study dan masuk universiti nanti", sampuk sahabat sekelas aku yang nampak curious tentang bab2 kahwin ni. Aku hanya mendiamkan diri sambil cuba menulis ciri-ciri bakal teman hidupku. Antaranya, beriman, taat suami, sopan santun, cantik, menutup aurat, hafal alQuran dsb. "wah besar sungguh keinginanku terhadap si dia. Tapi aku siapa? Di mana level aku?", pelbagai persoalan terpancul keluar dari kotak fikiranku yang masih tidak matang itu.

Aku memegeng firman Allah (24:26)" Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan yang keji, sedangkan perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (syurga)". Ayat ni menjadi pemacu untuk aku terus mengubah diri. Berubah semahu-mahunya, transform hampir totally 100% menjadi lelaki sejati, cheewah.



mujahidah ~ ( gambar contoh)



Aku sering kali meluahkan perasaan kepada seorang sahabat handai bahawa aku ni mahu sangat bernikahkan seorang mujahidah. Seorang yang taat pada Allah dan Rasul. Seorang yang meletakkan perjuangan dan akhirat di hadapan sebagai jalan hidupnya. Seorang yang hafizah, dan mampu membimbing anak-anak menjadi anak muda yang cintakan alQuran. Seorang yang warak dan sopan santun, menghormati suami dan ibu bapa. Aku meluahkan perasaan aku padanya lagi bahawa aku nak sangat berubah kerana muslimat idaman tu. "Amin, jangan gitu. Niat nta kena betol min. Nta berubah kerana apo? Kerana muslimat yang bakal nta kawin kor kerana Tuhan yang menjadikan muslimat tu?", sahabat aku menyampuk. "Innama 'amalu binniat. Wainnalikumriin manawa. Famankanat hijratuhu ilallah...", sahabat aku memperkuatkan hujahnya. Aku terus tertunduk malu, tersipu-sipu. "Ohh maafkan ana, ana sungguh jahil", jawab aku sedih dan insaf.

Sekarang aku bertekad aku tidak lagi mahu menjadi diri aku yang dahulu, jahil. Aku adalah aku yang sekarang. Perjuangan adalah isteri pertama bagiku. Menegakkan addenulhaq adalah daily list-to-do pertama yang perlu aku laksanakan bilamana mata ini celik dari tidur. Huuh... bukan senang nak menyambung 'lidah nabi ni'. penuh mehnah dan tribulasi. Aku perlukan seorang pendamping yang sentiasa menyuntik aku semangat untuk terus menerjah segenap kepayahan yang tersaji di depan mata.

"ooi Nik, apa yang hang dok termenung tu. Study skit termenung memanjang", zul memekak. "aduss..kaco laa hang ni. baru nak berjiwang". Aku dah mula bengang dengan zul. Suka sangat gangu lamunan orang. " Haih, hari ni dah 25 sept cek ooii. Esok lusa nuh dah nak raya. 6 oct, final exam dah start. Baguih laa tu..termenung termenung. Esok kang nak jawab aper dalam exam?", housmate aku terus membebel, macam perempuan.

Persoalannya sekarang, apa yang aku merepek ni. ngee ~
This entry was posted on 6:23:00 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

5 Komentar:

On September 26, 2008 at 4:39 AM , Zinnirah Al Jannah (".) said...

ni study ke mengelamun? :P

p/s: selamat hari raya aidilfitri. maaf zahir batin~

 
On September 26, 2008 at 2:23 PM , Nik Muhammad Amin said...

mesti laa study kak zinie. haha citra ini hanya selingan bila dah study macam nak gila. apepon, slamat merempuh final exam dengan jayanya. Nanti raya ni jangan main mecun ok. nnti masuk ospital dah kena ambik supplimentary exam, uhuhuu..

~ selamat hari raya maaf zahir batin

 
On October 5, 2008 at 5:59 PM , KeKTi said...

alaa... nik, senang je nak balas balik zul punye gangguan tu.. ko bukan tatau die punye stail biler study. kejap-kejap ****, study sket ****.

hahar~!

 
On October 5, 2008 at 8:54 PM , Nik Muhammad Amin said...

keh keh..betul3. tapi tu dulu, skrang dah bnyk brubah. bagus skrang ! rajin sungguh, alhamdulillah...

 
On October 5, 2008 at 9:53 PM , Zul Fazlizan bin Saidin said...

amboii...sedapnya ngumpat aku.....baru ja syawal...kna tgu syawal thn dpn la....