2) Masalah-masalah yang timbul akibat permasalahan daripada usrah yang tidak berkesan. Jamaah kelihatan gah dan hebat pada mata umum tetapi lemah dari segi pillar, pasak dan tulang belakang jamaah. Penghasilan para petugas dan pemimpin yang separa masak serta tidak cukup pengetahuan, pengalaman dan proses didikan yang berguna kepadanya. Merencatkan pertumbuhan , perluasan system serta menyukarkan jamaah membina sistem pengurusan yang ampuh dan tersusun. Menyebabkan jamaah sukar menghasilkan sistem imunisasi dan pertahanan daripada serangan luaran, serangan isu, jenayah IT dan beberapa aspek yang mengurangkan tenaga jamaah. Menyebabkan jamaah menaggung amilin(petugas) yang kurang daya mampu membawa hala tuju jamaah mengikut acuan semasa yang waqii’y akibat sikap ahli yang dogmatic, pak angguk atau wala’ dengan nada yang tidak konstruktif. Menyukarkan jamaah mengubah imej, membawa halatuju baru kerana ahli hanya mendapat maklumat secara umum hanya melalui liqa’ umum, surat khabar jamaah, perkeliling yang terbatas kefahaman yang semestinya tidak membumi. Jamaah tidak akan dapat mengikat ahli melalui proses makro (liqa’ besar, muktamar) dengan menidakkan proses ikatan secara kecil-kecilan. Perlu diraikan sikap ahli yang cenderung kepada entity masing-masing (chauvinistic atau seolah-olah assobiyyah) sesama ahli bawahan. Mereka gemar mengutamakan kawasan, negeri dan mengutamakan rakan yang terdekat untuk diikat sebagai unit kerja berkesan jamaah. Masalah remeh jamaah yang bertahun lamanya tidak dapat diselesaikan dengan saksama.
3) Mengapa usrah gagal? Usrah gagal kerana pelbagai sebab musabab yang perlu dirungkai secara kritikal untuk menyelesaikannya secara adil dan telus. Usrah yang gagal sering diberikan tanggungjawab kepada para ustaz, para naqib dan murabbi untuk diselesaikan dan di atas pundak merekalah segala masalah ini dilepaskan. Jamaah yang terlarut dengan proses organisasi komplikated (siasah hizbiyyah) yang rencam dan kompetitif ini mula melupakan tanggungjawab dan focus utama jamaah, melupakan proses pengkolonian (perluasan) jamaah adalah bermula melalui usrah. Usrah adalah teraju jamaah. Atas atau bawah memang perlu berusrah. Tinggi atau rendah mentalitinya perlu juga berusrah. Tiada kompromi atas hal ini. Inilah penegasan yang wajar ditekan pada setiap kali perhimpunan jamaah, dilihat pelaksanaan usrah dan pelaksanaan sistem peningkatan usrah sebagai suatu yang tinggi dan penting dalam jamaah.
3.1) Kegagalan akibat kelemahan organisasi induk.
3.1.1) Pemimpin jamaah tidak memahami apa itu usrah, tidak permah mendapat usrah yang jitu, tidak faham falsafah tarbiah, tidak memahami sirah perjuangan Rasulullah, gerakan Islam awal yang menggunakan method usrah sebagai medium memperluaskan pengaruh dan kederisasi jamaah.
3.1.2) Jamaah lebih gemar mencari ahli melalui saringan ahli yang ramai dalam usaha mencari golongan pillar (sofwatul muqtaroh). Mereka tidak gemar menggunakan kaedah tinggalan Rasulullah SAW yang kemudian diteruskan oleh Al Imam Hassan Al Banna iaitu melalui pembinaan generasi yang sedikit tetapi berkualiti, yang kemudiannya golongan ini diperluas melalui sistem jaringan kaderisasi. Pendek kata kini kita gemar memilih ahli berkualiti melalui pemilihan daripada ahli yang ramai dan bukannnya melalui latihan dan didikan. Natijah proses ini (usrah kecil-kecilan) ialah, ia akan menghasilkan golongan yang masak tarbiahnya, rapat ukhuwahnya serta faham waqi’ jamaahnya.
3.1.3) Jamaah kurang memantau usrah pada syu’bah (cawangan-cawangan) bawahan, ahli bawahan serta tidak membawa turun kefahaman, manhaj serta pembawaan jamaah induk ke dalam usrah. Mungkin wajar wakil daripada pimpinan atasan , masu’l, exco turun ke usrah bawahan untuk membawa isu terkini, pembawaan terkini serta kesatuan amal terbaru. Hal inilah yang gagal diperaktikkan lantaran terhasilnya corak kepimpinan kini yang terlalu eksklusif dan disengagement (ketidakterlibatan).
3.1.4) Jamaah kurang mengadakan daurah dan bengkel latihan untuk nuqaba’. Hasilnya, nuqaba’ yang terhasil menggunakan poendekatan peribadi yang mungkin merugikan jamaah. Pendekatan kreatif adalah perlu. Yang perlu disekat adalah pembawaan fahaman dan pendapat furui’yyah yang mungkin memecah belahkan ahli serta merungkai kesatuan jamaah yang cuba dibawa oleh Imam Hassan Al Banna melalui usul 20 Risalah Ta’limnya. Jamaah perlu mengadakan pelbagai corak latihan kepada para naqib dengan tidak mengenepikan konvension dan ijtima’ tarbiah kubra untuk ahli bawahan agar mereka dapat menangkap sekurangnya 30% isi manhaj dan hasrat daripada para nuqaba’. Kesimpulannya penswastaan kerja usrah dan pembinaan fikrah ditidak wajar diberati kepada naqib semata-mata dengan tiada tindakan susulan daripada pihak induk jamaah. Perlu diadakan siri lawatan yang tidak rasmi untuk memantau tahap kefahaman ahli.
3.1.5) Perlu dihapuskan dikotomi puak usrah-puak siasah/politik. Perlu dihapuskan jurang keusrahan sesame ahli. Ahli perlu mendapat manhaj yang senilai walau apa latar belakang sekalipun. Sampai bilakah jamaah perlu menanggung keahlian yang tidak berdasarkan meritocracy (tahap kualiti) dan bukan atas dasar semangat dan syak. Tiadak ada puak-puak di dalam jamaah. Kesemua ahli wajib berusrah. Tidak ada yang ditakdirkan untuk menjadi golongan jahil sekiranya diri sendiri yang memilih jalan berkenaan.
3.1.6) Manhaj yang disediakan kelihatan tidak establish dan tidak berkekalan. Manhaj dibawa atas dasar pembawaan individu tertentu yang bertaraf murabbi. Apabila seorang penggubal sudah tiada lagi, manhaj kelihatan terhuyung hayang dan kelihatan perlu dirombak. Inilah kelemahan utama. Manhaj tarbiah dan usrah adalah manhaj yang bersifat induk jamaah bukannya atas dasar pembawaan individu. Perlu difahamkan kepada pengganti jawatan penyelaras usrah, agar meneruskan elemen yang lama dengan dibaik pulih mana yang perlu. Barulah hasil manhaj dapat disinarkan ke dalam jamaah. Pembawaan manhaj Ikhwanul Muslimin kelihaan berhasil kerana mereka beriltizam dan berdisiplin dengan manhaj yang digarap serta diteruskan oleh generasi terkemudian.
3.2) Kegagalan Usrah akibat kesilapan Nuqaba’.
3.2.1) Tidak mengenali madu’ mereka.
3.2.2) Para naqib tiada fikrah Harakah.
3.2.3) Tidak membuat persediaan dan kajian untuk bahan-bahan usrah.
3.2.4) Tidak segera menyelesaikan masalah sesama ahlinya.
3.2.5) Tidak memahami politik dan isu semasa Negara, isu dunia Islam dan sekelilingnya sendiri.
3.2.6) Naqib tidak mematuhi arahan jamaah.
3.3) Kegagalan Usrah akibat keadaan ahli usrah sendiri.
3.3.1) Tidak bersedia dididik.
3.3.2) Tidak suka menghadiri majlis rasmi usrah secara konsisten.
3.3.3) Tidak Ikhlas dan hormat kepada naqib. Perlu ditekankan adab-adab di dalam usrah, gaya duduk, gaya mendengar dan mencatat perkara yang tidak difahami dan tidak pernah didengari.
3.3.4) Tidak mahu mengikat persaudaraan ikhlas dan utuh sesama ahli. Apabila diadakan usrah yang menghimpunkan kesemua kumpulan usrah lain, akan kelihatan ‘barrier’ (sempadan) sesame group usrah ini. Inilah tanda kegagalan elemen ukhuwah dan At Tasamuh (lapang dada) dalam usrah.
3.3.5) Tidak menjaga rahsia usrah. Aib rakannya disebarkan di luar usrah. Rahsia jamaah tidak dijaga dengan baik.
3.3.6) Tidak membiasakan diri dengan pengorbanan. Perlu ditekankan hal ini kerana pengorbanan lawannya materialisme. Jamaah kita tiada material dan wang untuk dijadikan ‘bahan api’ jamaah. Bahan api jamaah adalah sikap pengorbanan dan sikap disiplin ahli.
4) Gambaran umum tentang Usrah serta saranannya.
4.1) Pada umumnya, usrah dilihat sebagai majlis yang diketuai oleh seorang ustaz (naqib) terdiri daripada beberapa ahli, dimulai dengan ummul kitab dan diakhiri dnegan penutup majlis. Diisi dengan pengisian berteras Al Quran dan Hadis oleh ustaz-ustaz dan anak usrah akan kelihatan ‘ berisi’ selepas mendengar pengisian. Inilah perspektif yang salah dan buruk terhadap usrah. Usrah sebegini hanya akan menghasilkan golongan yang dogmatic (pak angguk), tidak meningkat kefahamannya, bersifat terlalu serius dan tidak menarik minat ahli. Mereka mungkin memilih jalan mudah untuk mendengar pengisian melalui kuliah maghrib dan kaset-kaset.
4.2) Usrah perlu divariasikan pelaksanaannya.
4.3) Ramai ahli yang buruk sikapnya sepanjang majlis usrah,.
4.4) Usrah sering diketuai oleh para ustaz.
4.6) Selalu kita melihat orang menganggap naqib adalah penyelesai masalah, guru utama dan murabbi besar dalam halaqah, natijahnya ahli akan takut bersuara, dogmatic dan kakau mindanya. Adakah ini yang dikatakan wala’ dan taat? Ketaatan begini akan memusnahkan struktur jamaah, akan melemahkan jentera jamaah menuju matlamat. Ahli begini tidak akan meningkatkan potensi jamaah. Mereka ini akan melepaskan perasaan dan hasrat hati di kedai kopi, di tempat awam sehingga membocorkan masalah jamaah, sehingga mezahirkan rahsia jamaah. Maka perlu diubah mentality dan pelaksanaan begini oleh para naqib. Ahli usrah juga perlu menyuarakan kaedah sebenar usrah agar kegemilangan usrah kembali semula.
4.7) Ramai juga menganggp ijtima’ Tarbawi jamaah sudah cukup baik dan lengkap. Walaupun ijtima’ tarbawi ada kesannya dan bersifat susulan kepada usrah dan juga sebagai penyelaras kepada fikrah-fikrah ahli, perlu diingatkan bahawa matlamat ijtima’ adalah rawak dan keberkesanannya adalah beradasarkan perspektif yang berbeza dengan usrah. Kejayaan tarbiah adalah daripada 70% Usrah (usrah bawahan, pemimpin atau usrah masu’l) serta 30% daripada ijtima’ jamaah di pelbagai peringkat.
4.8) Ramai yang menganggap segala pelaksanaan dalam usrah hanya tamat di dalam halaqah usrah. Usrah perlu diselingkan dengan tugasan seperti ; Mengkaji ayat-ayat Quran Mengkaji isu Membuat pemerhatian tentang gejala social serta membawa hasil pengamatan ke dalam usrah untuk dikongsi. Khidmat social seperti gotong royong. Membaca buku tertentu kemudian membentang ke dalam usrah. Melawat tempat tertentu yang ada ibrah (pengajaran) seperti muzium dan arkib. Riadhah bersama-sama. Usrah boleh diadakan dimana-mana sahaja walaupun tempat yang santai. Usrah juga boleh diselingkan dengan mendengar dan meneliti lirik lagu yang ada unsur perjuangan, penentangan dan kesusahan rakyat, menonton cd yang berunsur perjuangan dan bermanfaat. Usrah boleh dijadikan ceria dengan menasyidkan lagu-lagu tema yang berunsur jihad seperti yang diamalkan oleh Ikhwanul Muslimin.
5) Penutup.