saja-saja jer : Flat Earth Theory
12:47:00 AM | Author: Nik Muhammad Amin

adakah ini gambaran flat earth ?? ngee ~~ seram kot !


Dalam satu perbincangan ilmiah, kitorang ada sentuh bab bentuk bumi yang sebenarnya tau. Then aku mencelah. Beri sikit pendapat laa, yang ada satu theory yang mengatakan bahawa bumi tu rata. Ia dipanggil Flat Earth Theory. Kitorang teruskan perbincangan, agak menarik bincang bab-bab macam ni. 5 jam discussion focus bab ni pon takper..aku rela beb.

Ada sorang hamba Allah yang keluarkan satu ayat alQuran, ayat 6 daripada surah An-naba', " Bukankah Kami telah menjadikan bumi itu sebagai hamparan?"..tapi dia kata, wallau'alam laa. mungkin juga ayat tu ada yang tersirat.


Member haku sorang ni pulak bagi kaedah mantik laa kononnya, "cuba bayangkan sekor semut yang dok atas bola yang besar, dia nampak flat jer, tapi hakikatnya bumi sfera !, so sama laa macam kita dok atas bumi ni"..


Aku mencelah lagi, "sebenarnya saya rasa, kita dok kat bumi ditipu dek angkasawan tak?? NASA yang bertanggungjawab sorokkan info tentang bumi ni."..
Otak dan akal aku berputar laju, pikir kot-kot dapat jawab theory ni..cheewah. Setahu aku dulu gallileo gallilei (saintis yang bina telescope) laa yang kuarkan statement yang bumi adalah pusat kepada earth. tapi pendapat beliau ditentang dan dia dibunuh !

aku balik rumah, terus jer google google internet bab flat earth theory ni. bukan apa, just curious ! aku google dalam wikipedia, kot-kot jumpa jawapan tentang theory ni..then klik laa forum sepupu aku, atasbawah.com..haha jumpa pon ! baca dan terus baca lagi.. kepala dah fenin macam lalat.. aku rest jap, dan berhasrat nak kaji lagi bab flat earth ni kemudian hari..aku tutup laptop dan buka buku, study...

Pokoknya, apa yang aku nak sampaikan eh? aku pon tak tahu (huhu!)..gurau jer !


1) sahutlah seruan Allah daripada surah Al-Alaq yang menyuruh kita belajar dan mengkaji.
- tak ramai yang suka mengkaji terutama umat melayu. bukan nak hina, tapi tu adalah hakikat yang tak pernah berubah sejak sekian lamanya.

2) bila kita kaji, kita tahu dan kita tak mudah ditipu. - orang barat dari dulu lagi dok rancang macam2 benda untuk jatuhkan islam. kita ja tatau semua tu.

3) sudahkah anda baca bab theory flat earth?
This entry was posted on 12:47:00 AM and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.